Allergi - päls, pollen, frukt, potatis




Jag har alltid varit en relativt frisk person.
Jag blir sällan sjuk, och jag har alltid kunnat äta allt osv. Men efter min första graviditet så blev jag allergisk mot både pälsdjur, pollen och det mesta i fruktväg.

Sen dess har även rå potatis tillkommit. Så jag skalar inte gärna potatis här hemma. Jag gör det dock ändå. Men jag blir alldeles tjock i halsen och det kliar. Många gånger blir jag också rödflammig om händerna.

När det gäller färsk frukt så klarar jag av vissa frukter, och vissa ger värre reaktioner än andra. Banan, jordgubbar och melon är nog de enda frukterna som jag alltid klarat av.

Nektarin klarade jag konstigt nog av när jag var utomlands, vet inte om det har med besprutning att göra eller om solen har någon funktion?

Jag har dock läst på en del nu och har lärt mig något nytt:
Lite mindre mogna frukter ger oftast mindre reaktioner än övermogna frukter. Jag trodde faktiskt att det var precis tvärtom, och så sent som efter lunch så bestämde jag mig för att ta ett äpple. Kli bäst det vill, tänkte jag.

Men jag hann ta två tuggor, innan jag var alldeles varm i hela kroppen. Jag blev tjock i halsen, det klia och jag fick en blåsa på läppen. Ser ut som jag fått en "fläskläpp".... Jag ska nog kontakta sjukvården för att se om det finns något som tar bort alldergin eller åtminstone underlättar/minskar reaktionen. Jag vill ju kunna äta frukt!

Läs mer om allergier HÄR.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0