Nu är det officiellt!

I höst blir jag student, igen. Denna gång på heltid. Jag ska läsa till Hälsopedagog med inriktning hälsacoaching. Det var med blandade känslor som jag lämnade in pappret på chefens skrivbord idag. Jag som precis fått en fast anställning. Men jag känner samtidigt att jag måste våga satsa för att komma någonstans, och går det inte som jag tänkt så får jag ju alltid komma tillbaka :)

Jag ser fram emot att plugga och träning är ju någonting jag verkligen brinner för, så det ska bli väldigt intressant! Under utbildningen kan man också välja om man vill licensera sig som Personlig tränare (PT), Massör eller Kostrådgivare. Jag vet inte alls vad jag ska välja, jag vill ju läsa till allt och bli så bred som möjligt. Om det är möjligt så kommer jag nog att läsa mig till alla.



Lite av det jag kommer att läsa/lära mig under utbildningen Hälsapedagog är:

  • Hälsopedagogik
  • Coachande samtal
  • Idrott och träning
  • Mindfulness
  • Coping (med bland annat stresshantering)
  • Bioimpedansmätning
  • Olika konditionstester, t.ex. PWC-170, Åstrands konditionstest på cykel (ibland kallad "Testledare"), Harvard Steptest och Gå-tester såsom UKK gåtest.
  • Massage
  • Stretching
  • Skapa målgruppsanpassade träningsupplägg
  • Akut skadehantering och rehabilitering
  • Hjärt- och lungräddning
  • Grupp- och teamutveckling
  • Näringslära
  • Kostvägledning med hjälp av dataprogram
  • Seminarieledare och föreläsare
  • Stavgångs- och Qi-gonginstruktör
  • Räkna på friskvårdsaktiviteter och se hur man ekonomiskt kan argumentera för hälsosatsningar på företag


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0